VIN – GASTRONOMI – DRYCK
Ruinart har utvecklat framtidens hållbara presentförpackning för champagne
Champagnehuset Ruinart lägger stort fokus på hållbarhet vilket lett fram till lanseringen av ett egenutvecklat miljövänligt alternativ till den traditionella presentförpackningen för champagne. Den nya second skin presentförpackningen tillverkas av 100 procent naturliga träfibrer vilket minskar CO2-utsläpp med 60 procent jämfört med den tidigare generationens presentförpackningar.
Lanseringen av Ruinarts nya presentförpackning är resultatet av två års forsknings- och utvecklingsprocesser där sju olika prototyper utvärderades innan den slutliga versionen blev klar. Maison Ruinart kan nu presentera den nya förpackningen, vars syfte är att vara elegant och skydda flaskan utan att förändra champagnens upplevelse och smak. Givetvis är en stor anledning också att den är återvinningsbar och spill vid tillverkningen av den reduceras.
Presentförpackningens utseende är inspirerat av det sätt Maître d’hôtels sveper en vit servett runt champagneflaskor samtidigt som ytans struktur ger en känsla av historiska vinkällare vid Ruinart i Reims. Under utvecklingen av presentförpackningen stötte Maison Ruinart på flera utmaningar där den första var att göra så att den inte släpper genom ljus, då det riskerar att förändra vinet – speciellt i ofärgade glasflaskor.
Den andra utmaningen var att se till att förpackningen kunde skydda vinet hela vägen till att det öppnas och avsmakas samt att den tål transporter, då den till exempel kan komma i kontakt med vatten, utan att tappa kvalitet. Eftersom presentförpackningen är anpassad till förvaring i kylen tål den till och med att stå i en ishink i flera timmar.
Presentförpackningen produceras utan att vare sig plast eller lim har använts. Den är skuren i ett stycke som lindas perfekt runt flaskan och har eleganta ytor som refererar till Ruinart-arvet.
Förpackningen sätts dit för hand i den unika Champagne-terroiren och passar varje flaska som en andra skinn, därav beskrivningen ”second skin”.
En global strategi för hållbarhet Hållbarhet är inte ett nytt fenomen för Ruinart. För det knappt 300 år gamla champagnehuset har den hållbara produktionsmetoden dominerat agendan. För 10 år sedan fattade Ruinart ett beslut om att hållbarhet ska ingå i alla faser av Ruinarts métier; från produktion och transport till förpackning och kreativa samarbeten med konstnärer. Under 2015 lanserade Maison Ruinart en helt ny och lättare presentförpackning som vägde 50 gram mindre vilket gjorde mer än 200 ton papper kunde sparas in.
Samma år avlägsnades alla former av plastförpackningar, vilket minskade plastförbrukningen med hela 26 ton. Idag återvinns 98,7 procent av allt avfall vid Maison Ruinart i Reims, samtidigt som 100 procent av alla restprodukter från vinproduktionen återvinns.
”Klimatförändringar sker redan i vingårdarna. Champagne-terroiren är källan till våra vins excellens, och vi har ett ansvar att skydda och bevara denna naturliga miljö “, säger Frederic Panaïotis, källarmästare på Maison Ruinart.
Lanseringen av second skin presentförpackningen är det senaste initiativet från Ruinart, där målet är att skapa ett hållbart alternativ till hela vinindustrin och samtidigt höja miljömedvetenheten hos både konsumenter och producenter.
Ruinart har som mål att skapa en dialog med allmänheten för att stödja utvecklingen av ett mer hållbart industri- och konsumentbeteende.
Ruinart second skin förväntas finnas tillgänglig via Systembolagets beställningssortiment.
Ruinart Blanc de Blancs Artikelnummer: 88291 Pris: 699 SEK Volym: 750 ml Alkoholhalt: 12,5% vol
Ruinart Brut Rosé Artikelnummer: 82872 Pris: 699 SEK Volym: 750 ml Alkoholhalt: 12,5% vol