VIN – GASTRONOMI – DRYCK
Elegans från Casablanca i exklusiv upplaga – Ritual Chardonnay
Viñedos Veramonte, producenten bakom Ritual Chardonnay, gjorde sitt första vin i Casablanca i Chile så sent som på slutet av 1990-talet. Trots det är de i dag väl etablerad som en av de mest ansedda producenterna i Casablanca, med eleganta viner som ger uttryck för det svala klimatet som närheten till Stilla havet ger. Sedan 2017 ägs Veramonte av Gonzalez-Byass, Spaniens ledande producent av kvalitetsvin.
Ritual Chardonnay 2020
Pris: 159 kronor
Artnr: 92778
Alkoholhalt: 13,5%
Restsocker: 0,1 gram/100 ml
Lanseras på Systembolaget 11 november
TSV 8400 flaskor (Tillfälligt Sortiment Volym)
Smakprofil
Ljus, gul färg. Stor, fruktig doft med inslag av grapefrukt, mandarin, hasselnötter och vanilj. Fyllig, elegant smak med balanserad, fin krämighet och inslag av citrus, gula äpplen och vanilj. Nötig fatkaraktär i den långa eftersmaken.
Druvorna kommer från 25 år gamla vingårdar och är skördade nattetid för hand. 20% av vinet har jäst på äggformade jästankar av betong, resterande på 400-liters ekfat varav 20% nya.
Serveringstips
Serveras till smakrika rätter på fisk och kyckling. Konsumtionsfärdig i dag, men utvecklas ytterligare under 1-2 års lagring.
Vinmakaren beskriver årgången 2020 på följande sätt:
- Ett tufft år, där frosten i september/oktober gick hårt åt vingårdarna. Den torra och varma sommaren gjorde att det var avgörande att skörda vid rätt tidpunkt för optimal mognad, och ändå behålla rätt nivå på syran. Vi lyckades med detta, och efter en av de tidigaste skördarna någonsin, är vi mycket nöjda med att ha fått in druvorna i exakt rätt tidpunkt för att kunna göra den nyanserade och eleganta Ritual Chardonnay vi alltid strävar efter.
Veramonte arbetar sedan länge med att lägga om alla sina vingårdar till ekologisk odling, och från 2021 års skörd kommer alla viner att vara ekologiskt certifierade
- Ritual Chardonnay 2020 är på många sätt definitionen av Casablanca chardonnay när den är som bäst – elegant och kryddig med fokus på frukten och med mycket välbalanserad fatkaraktär, säger Kalle Bengtsson, Brand Manager på Nigab. Det är den tredje årgången Ritual Chardonnay som lanseras på Systembolaget, och att volymen ökat från 6 000 flaskor första året till 8 400 flaskor i år visar att även svenska vinkonsumenter uppskattar detta läckra vin, avslutar Kalle.