Resor
AccorHotels öppnar sitt första JO&JOE i Sydamerika – “Largo do Botícario” i Rio de Janeiro
Vid foten av Corcovadoberget och den karakteristiska kristusstatyn i Rio de Janeiro, ligger det arkitektoniska komplexet “Largo do Botícario”. Här öppnar AccorHotels sitt första JO&JOE utanför Europa och AMLAT-regionen, och lanserar därmed ett nytt unikt hotellkoncept i Brasilien.
På Largo do Botícario möts närboende “townsters” och besökande “tripsters” i Rio de Janeiros häftigaste Open House. Där andas design, service och matupplevelser JO&JOE:s unika karaktär. I hjärtat av komplexet kommer en stor bar att vara en av huvudattraktionerna, där gäster och lokalbefolkningen kan sippa på en öl eller cachaça tillsammans med 300 andra långt in på natten. På området planeras även en juicebar för dem som föredrar ett hälsosammare alternativ.
I linje med JO&JOE:s varumärke kommer hotellet också att uppmuntra aktiviteter av olika slag. Här finns utrymmen för kulturella och konstnärliga initiativ, fester och evenemang. Och för den som lever för vågorna kommer flera minibussar att dagligen transportera gäster till stränderna Copacabana och Ipanema, samt surfingplatser som Grumari, Joatinga och Prainha.
– AccorHotels har i 40 år investerat i Brasilien och köpet av detta arkitektoniska landmärke förstärker ytterligare vårt engagemang för regionen. När hotellet öppnar 2020 har vi förvandlat Largo do Botícario till en unik plats där turister och lokalbefolkningen kan mötas, säger Patrick Mendes, vd på AccorHotels.
JO&JOE:s nyaste komplex ruvar även på en rik historia. Namnet “Largo do Boticário” härrör från en av husens tidigaste ägare, Joaquim Luís da Silva Souto, en framgångsrik apotekare vars klienter bland andra inkluderade den portugisiska kungafamiljen. 1987 arvslistades komplexet av Brasiliens statliga institut för kulturarv (Inepac).
Largo do Boticário blir JO&JOE:s senaste pusselbit i varumärkets snabba internationella expansion, där målet är att uppnå 50 destinationer till år 2020. AccorHotels köpte komplexet för över 46 miljoner kronor och kommer att investera ytterligare drygt 70 miljoner kronor i renoveringar och inredning. Hotelloperatören planerar en fullständig restaurering i linje med de sex husens ursprungliga design och lägger även resurser på att bevara den skyddade regnskogen som omger området.
– Rio de Janeiro är ett fantastiskt och mångsidigt resmål som är populärt bland våra semester- och affärsresenärer. Genom öppningen av JO&JOE förstärker vi vår närvaro i Rio med ännu ett hotell och breddar dessutom vårt erbjudande med ett nytt varumärke i Sydamerika, säger Jan Birkelund, ansvarig för försäljning och distribution på AccorHotels i Norden.
JO&JOE lanserades i september 2016 och är den senaste hotellkedjan inom ekonomisegmentet att läggas till AccorHotels varumärkesportfölj. Genom att blanda det bästa av hotell, vandrarhem och privatuthyrning, har JO&JOE skapat ett nytt koncept som tilltalar Millennials och utgår från deras erfarenheter och spontanitet samt inställning till att dela med sig. Med ett nytt sätt att se på gästfrihet erbjuder JO&JOE en unik och modern upplevelse från design och service till mat och dryck.