Tips på hur du jobbar med digital marknadsföring
Med SEO kan du synas mer på nätet
SEO är i dagsläget att beteckna som en av grundpelarna inom digital marknadsföring. SEO står för search engine optimization vilket blir sökmotoroptimering på svenska. Detta verktyg handlar om att visa att din hemsida är relevant för Google utifrån specifika sökord.
Att utföra SEO på egen hand går utmärkt, dock krävs det djupdyk i en uppsjö av information om vad Google tycker om kontra ej. Det finns otroligt många enkla fel som kan göras men som kan resultera i stor förlust trafikmässigt.
Därav är det enklast att anlita en digital marknadsföringsbyrå som redan har beprövade metoder för sökoptimering samt vet hur Googles algoritm fungerar. Majoriteten av byråer jobbar även med andra fungerande verktyg som kan höja din digitala närvaro, t.ex. GoogleAds samt sociala medier.
Optimera din hemsida på rätt sätt
Att driva in trafik till din webbplats är ”half the battle”, resterande handlar om att försöka bibehålla besökarna på hemsidan. Detta möjliggörs genom att inneha en logisk sajstruktur där besökaren lätt kan orientera sig samt besitter möjligheten för enkel utcheckning. Hemsidan i sig bör vara tilltalande, enkelmanövrerad och logisk.
Nästa steg är att få in besökare på din webbplats och det är här som SEO blir aktuellt. Det finns flera olika faktorer som dikterar vart din placering på Google blir, detta är några av de viktigaste.
Relevans
Core Web Vitals (Hur hemsidan mår)
Domänstyrka
Det är även vara god idé att kombinera sökmotoroptimering med Google Ads. Detta innebär att man köper annonser på Google. Dock är det viktigt att utforma dessa rätt och även det med hjälp av olika sökord och andra faktorer.