Ett delikat skolarbete
Skolklasser satsar ofta på att sälja något ätbart för att få ihop pengar till sina klassresor. Det är ju svårt att tjäna pengar som minderårig, det är mycket de varken kan eller får göra. Så då säljer de något de tillverkat själva, och är det inte värdelösa smörknivar från träslöjden är det ofta någon form av bakverk eller godis av riktigt låg kvalitet, som chokladbollar eller små figurer formade av marsipan och mandelmassa. En lika kulinarisk upplevelse som att knapra i sig sockerbitar och ungefär lika nyttigt.
Vem köper? Mamma, och möjligen farmor. Alltså den familj som ändå hade betalat skolresan om man gjort en insamling. Och vad lär sig barnen? Att det är snudd på omöjligt att sälja och att potentiella kunder mest blir besvärade, i alla fall om de inte tillhör den egna familjen.
Det finns ett sätt att komma runt detta, nämligen att ha produkter av hög kvalitet och som folk kan köpa inte bara för att de vill hjälpa klass 9B att komma till London (eller för att få bort klassens representanter från förstubron). Man låter med fördel proffs producera de varor man ska sälja, för de är bäst på det. DelikatessKungen heter ett företag som samarbetat med skolor och föreningar sedan 1992. Med hjälp av världens bästa producenter av delikatesser och god mat har de tagit fram ett smörgåsbord av lättsålda produkter som lämpar sig väl för den här typen av försäljning. Allihop i fina presentförpackningar som gör dem lika attraktiva för lokala företag som för privatpersoner.
Eleverna tar upp beställningar på DelikatessKungens salami i fyra smaker med hög kötthalt och utan smakförstärkare, en prisbelönt engelsk cheddarost rekommenderad av tv-kocken Gordon Ramsay, belgiska handgjorda chokladpraliner, en ekologisk jungfruolivolja och mycket mer. Till sin hjälp har man säljmaterial, en personlig säljsida på internet och en smart app som håller ordning på siffrorna. När försäljningen är över levererar eleverna varorna direkt hem till kunderna och tar betalt vid leverans.
Det bästa av allt (förutom att barnen får lära sig mer om mat och kvalitet) är att arbetet är helt provisionsbaserat, så lägger man ner tillräckligt med tid och energi kan försäljningen lätt finansiera hela skolresan. Många skolklasser och idrottslag har samarbetat upprepade gånger med DelikatessKungen och låtit verksamheten finansiera fler resor.