E-SPORT – EN VÄXANDE GLOBAL TREND
Det globala fenomenet e-sport har vuxit i raketfart de senaste decennierna.
Under 2000-talet har e-sport gått från att ha varit ett ytterst nischat intresse till att bli en allmänt erkänd aktivitet i paritet med vanlig sport. Internet har gjort det möjligt för människor över hela världen att delta och spela mot varandra. I detta hänseende skiljer sig e-sport ganska markant från till exempel konventionell sport, då det är möjligt att testa sina färdigheter mot människor från många olika ställen, utan att behöva lämna hemmet.
Precis som vanlig sport finns det många olika typer av e-sport. Beroende på vilken genre man pratar om kommer populariteten skilja sig från land till land. Om du pratar om MOBA och RTS kommer du oundvikligen att vara tvungen att dra slutsatsen att de är störst i länder som till exempel Sydkorea medan FPS är vanligare i Europa och Nordamerika. I följande artikel går vi igenom hur e-sport ser ut i de länder där det är mest populärt.
USA
USA har haft enorm framgång inom många olika delar av e-sportsvärlden. Det är inte svårt att förstå varför egentligen, speciellt när man tänker på att det är här många av världens mest populära e-sportspel skapades. Oavsett om det gäller Dota 2, League of Legends eller Call of Duty så kan du vara säker på att något amerikanskt bolag har haft någonting att göra med mjukvaruutvecklingen.
I USA tog det ganska lång tid innan man började betrakta e-sport som en seriös sport. Idag är dock läget väldigt annorlunda. Det finns till exempel högskolor i USA som är inriktade på e-sport och som erbjuder stipendier som liknar konventionella sportstipendier.
I USA har även en bettingmarknad för esport skapats och man kan idag spela på många olika sporter via bettingliknande tjänster som är inriktade på e-sport. Oavsett om man vill spela på CS:GO odds, eller League of Legends så kan man hitta någon sida som erbjuder det man behöver. Mer konventionella bettingsidor har också börjat erbjuda e-sportsrelaterade tjänster.
Sydkorea
Det kommer inte direkt som en överraskning att Sydkorea är en av de nationer som bidragit mest till e-sport, då landet var en av de första med att driva fram konceptet från första början. Den kanske mest kända Sydkoreanska e-sportaren är nog Faker. Faker är en av de stora anledningarna till att spel som League of Legends har blivit så populära i Sydkorea och resten av världen.
I Sydkoreansk kultur accepterar man inte bara e-sport, utan hyllar det. I Sydkorea är det socialt acceptabelt att ha e-sport som en hobby eller framtidsdröm, precis som att det här hemma i Sverige är acceptabelt att ha som dröm att bli fotbollsproffs. Det är också vanligt och fullkomligt accepterat att sträva efter att en dag jobba inom e-sportsbranschen. En av följderna av detta är att spelarna tillåts hålla en högre nivå av engagemang, vilket i slutändan innebär att spelarskicklighet även har en tendens att vara högre i Sydkorea.
Kina
De flesta länder har någon sport de är bäst inom. Kina är definitivt ledande inom Dota 2 och har några av världens bästa lag. När det kommer till e-sport är den kinesiska kulturen väldigt lik länder som Sydkorea. Här är det socialt acceptabelt att ha e-sport som sin huvudsakliga sysselsättning och dröm. Kineserna älskar att titta på e-sport och står för några av världens högsta tittarsiffror.
Tack vare kulturella barriärer och språkskillnader är det oftast svårt för någon i västerländska länder att följa kinesisk e-sport men om man verkligen letar kan man hitta engelska kommentatorer. De största kinesiska spelarna är värda över 1 miljon dollar. E-sport verkar fortsätta bli större även i Kina.
Sverige
I förhållande till sin storlek är kanske Sverige en av de största aktörerna på marknaden. Spelen som svenska e-sportare föredrar är främst Dota 2 och Counter-Strike. Sverige har en lång historik när det kommer till just Counter-Strike och har länge varit en av de ledande länderna inom just den grenen av e-sport. Många populära varumärken inom e-sportvärlden som till exempel Kinguin bildades också i Sverige. Svenskar älskar dessutom att kolla på e-sport och landet är fullt av e-sportbarer där man kan njuta av stora matcher tillsammans.
Anledningen till att Sverige och andra nordiska länder har en oproportionerligt stor roll i den globala e-sportsvärlden trotts sin storlek har med största sannolikhet att göra med de sociala skyddsnäten som dessa länder har. Att ha stabila sociala skyddsnät ger personer som väljer att ta risken att bli stora e-sportspelare om man skulle misslyckas. Att försöka bli ett proffs inom e-sport är väldigt riskabelt och svårt. Genom att ha den där underliggande säkerheten har man som potentiellt proffs större incitament att ta risken.
Tyskland
Även Tyskland är ett stort land när det kommer till e-sport. Landet spelar mestadels Dota 2 och Counter-Strike men har även proffs i många andra spel. Just i Tyskland kan man se tydliga tecken på att e-sport fortsätter att växa bland landets ungdomar och tävlingsscenen har blivit mycket stark. Detta är verkligen ett land som är värt att hålla koll på inför framtiden. Tyskland är också ett av de europeiska länder som har flest proffs i världen och det verkar som att framtiden har ännu mer att erbjuda.
Ryssland
Ryssland och hela östra Europa för den delen, har en mycket stor e-sportscen. Spelen som proffs i Ryssland främst fokuserar på är Dota 2 och League of Legends men det finns även en hel del som proffs inom Counter-Strike. I och med att det blir allt mer socialt acceptabelt i Ryssland för unga att försöka sig på att bli proffs kommer även e-sport att växa ytterligare i landet.
Landet kommer definitivt bli en storkonkurrent på marknaden under nästkommande år. Ryssland har länge haft en väldigt stark spelkultur, trotts landets historiskt kulturella frånvarande från den amerikanska marknaden där mycket av mjukvaran utvecklas.