Dom Pérignon i exklusivt samarbete med Lenny Kravitz
Champagnehuset Dom Pérignon har alltid sökt efter ikoniska personligheter och kreativa talanger att bygga relationer med. Champagnehuset tillkännager nu stolt att de ingått i ett exklusivt samarbete med musikern Lenny Kravitz, som intagit rollen som kreativ chef och ansvarat för den visuella kampanjen för Dom Pérignon Vintage 2008. Champagnen lanseras i limiterad upplaga och finns tillgänglig på Systembolaget från och med 1 december.
Med en gedigen historik av en mängd innovativa samarbeten med inspirerande och kreativa talanger som Marc Newson, Andy Warhol, Jeff Koons, Tokujin Yoshioka och Karl Lagerfeld, har Dom Pérignon nu utsett den amerikanska mångfacetterade rocklegenden, designern och konstnären Lenny Kravitz till kreativ chef.
En lång vänskap ligger till grund för det konstnärliga samarbetet mellan Dom Pérignon och Lenny Kravitz. Relationen inleddes mellan Lenny och Dom Pérignons tidigare källarmästare Richard Geoffrey, för 11 år sedan i Paris, där de introducerades via en gemensam vän inom vinbranschen. Kravitz har sedan länge varit en hänförd entusiast av exceptionell champagne och medan banden till Dom Pérignon växt sig starkare, har Kravitz passion och intresse fördjupats för champagnehusets historia, kulturella arv och savoir-faire. Dessa har inspirerat Kravitz kring skapandet av den visuella kampanjen och den limiterade designkollektionen speciellt framtagen för Dom Vintage 2008.
Lenny Kravitz har fått fullständig kreativ frihet i hans visuella skapande. Hans kreativa vision har varit att skapa en atmosfär, där människor förs samman i sann Dom Pérignon anda. I samband med kampanjen bjöd Kravitz in en rad exceptionella talanger och kreatörer inom film, mode, dans och sport till sin villa i Los Angeles för att upptäcka Dom Pérignons universum. En unik serie svartvita fotografier har fångat spektakulära ögonblick och möten mellan stjärnorna Susan Sarandon, Benjamin Millepied, Alexander Wang och Zoë Kravitz, för att nämna några. Dessa fotografier har även kommit att bli en del av en internationell utställning med titeln “Assemblage”.
”En stor del av Dom Pérignons DNA består av att sammanföra människor. Du behöver inget tillfälle. Livet i sig är ett tillfälle” säger Lenny Kravitz.
Formgivningen av Dom Pérignon Vintage 2008 är i sig ren perfektion, tillsammans med den böljande mjuka formen och karriäristiska gröna färgen på flaskan. Den ikoniska etiketten har Lenny Kravitz valt att lyfta fram genom att ge den en gyllene glänsande patina, som ger en känsla av en rustik hamrad metall. Dom Pérignon Vintage 2008 har en frisk karaktär med inslag av tropiskt frukt, rostat bröd, vit choklad, nötter och mandarin. Lansering sker 1 december och finns endast i begränsad utgåva på Systembolaget.
Dom Pérignon Vintage 2008
Artikelnummer: 7428
Volym: 750 ml
Alkoholhalt: 12,5 % vol.
Pris: 1599:-