Resor
Svenskarnas hotellvanor på semestern
Trots att det idag finns många alternativa boendelösningar på resan – allt från glammiga hyreslägenheter till en främlings soffa så föredrar majoriteten av svenskarna fortfarande att bo på ett hederligt hotell. momondo.se har släppt sin första Hotellrapport och kartlagt svenskarnas boendevanor på resande fot.
Hotell- och resesöksajten momondo.se har genom sin årliga reseundersökning och hotellsökningar tagit fram en ny Hotellrapport. Där har de tittat närmare på svenskarnas beteende och vanor när det kommer till val av boende på resan. Svenskarna föredrar hotell då hela 61 procent svarar att de väljer det framför andra boendealternativ när de ska ut och resa – där läget, närhet till aktiviteter samt tillgång till wifi går före ett billigt pris.
Kvalitet och bekvämlighet viktigare än priset
Det viktigaste för svenska resenärer när de ska välja hotell är inte vad som finns på hotellet, utan snarare vad som finns runtomkring. Nästan hälften (49 procent) anser att hotellet ska ligga nära de aktiviteter man vill genomföra, eller områden som ska besökas. Det är även viktigt med bra service (41 procent), bra wifi (39 procent), att det är trivsamt (37 procent) och att det är billigt (36 procent).
– Ser man till generationsskillnader så visar undersökningen att ett snabbt Wifi är den enskilt viktigaste faktorn för svenskar mellan 19-22 år när de väljer hotell. Det är den första generationen som prioriterar nätet före närhet till aktiviteter, säger Carl Sundberg, svensk talesperson för momondo.
Fyrstjärniga hotell populärast
Vad gäller hotellstandard, är det återigen kvalitet och inte priset som styr. De flesta (42 procent) föredrar fyrstjärniga hotell, följt av tre stjärnor med 32 procent, medan 16 procent vill unna sig en vistelse på ett lyxigt femstjärnigt hotell.
– Vi spenderar generellt sett gärna pengar och unnar oss när det kommer till semester, och det gäller även när det kommer till valet av hotell. Bekvämlighet går före prislappen säger Carl Sundberg, svensk talesperson för momondo.
Här är några av de insikter som Hotellrapporten från momondo tar upp:
Bokning och timing
- Svenskar söker efter hotell mer än en månad i förväg
- Svenskar söker i genomsnitt i fem minuter efter ett hotell
- Ny vecka, nya resplaner: svenskar söker oftast efter hotell på måndagar
Så vill svenska resenärer bo på hotell
- Fyrstjärniga hotell är mest populära
- Den viktigaste aspekten när hotellet ska väljas? Läget, det ska ligga bra till
- Värdesätter bra service och vill ha bra wifi