Tips & fakta- Affärsstrategier del 2- Nätverk, bloggar, forum och sociala medier.
Förra veckan bjöd Stockholms Handeskammare in till frukost och en föreläsning inom ämnet Affärstrategier. Föreläsare inom ämnet var Malin Ström som arbetar som strateg eller snarare strategisk rådgivare inom sociala medier och givetvis då föreläsare. Förmiddagen var hur som helst mycket intressant och direkt efter gjorde jag ett inlägg om just affärsstrategi här på bloggen (läs den här)
Så därmed dags för del 2, jag håller det kort och enkelt.
När man sätter en affärsstrategi så ska man alltså se över HUR och VART man finner sin målgrupp. Hur man vill exponeras och vid vilka tillfällen. Det stora ämnet på föreläsningen jag var på var alltså social media och andra kanaler man kan nå ut till då de flesta har spärrat sina telefoner från telefonförsäljare, blockat sina mejlinkorgar så det mesta hamnar i spaminkorgen, nu när få av oss ens läser daglig tryckt press eller ser banners på sidorna vi besöker. Sanningen hör till nu att ca 97% av alla såkallade “kalla”telefonsamtal är slöseri med tid och att annonsering i dagspress är slöseri med företagets pengar då man kanske exponeras för helt fel målgrupp.
Kan man välja sin målgrupp då? Ja, det kan man faktiskt mer eller mindre för då kommer vi just till Sociala medier, bloggar och andra forum som drar till sig just Er önskade målgrupp.
LinkedIn: Beräkna att du har ca 158 kontakter i ditt nätverk, om varje kontakt har 10 kontakter så är det 1580, 2:a led 62 447 som då gånger 10 är 624 470. Skulle du kanske kunna få till kontakt med 10 av dem? Med 20 av dem? Med 100 av dem? Dessutom har du möjlighet att söka just efter “rätt” personer som du vill komma i kontakt med, funktionerna finns där. Och det finns också möjlighet att hitta sitt nya jobb där inom några minuter.
Facebook: Här kan du ha runt 125-225 vännner vilket skulle kunna ge dig ett 2:a led på ca 34 250. Någon av dem som skulle kunna vara just rätt person? Tillhöra rätt målgrupp? Nu anser de flesta att Facebook är privat men berör vi frågan enkelt med att få “Likes” “Delningar” eller nya följare med mera så är saken klar att detta syns. Då kanske det inte är så tokigt att använda sig av sin privata Facebooksida, skapa en egen Facebooksida till företaget, att enkelt marknadsföra sitt företag och kanske till och med rekrytera på Facebook. Eller?
Så vilka använder Facebook? I åldersgruppen 16-25 år så besöker 95 procent någon gång Facebook. 81 procent gör det dagligen och 36 procent flera gånger om dagen. Nästan alla som är medlemmar i ett socialt nätverk är också medlemmar i Facebook. Undantaget är de yngsta i åldern 12-15 år där det dykt upp en rad andra alternativ på senare år. I denna grupp har användandet av Facebook minskat från 91 procent 2012, till 86 procent 2013 och 83 procent 2014. I åldern 46-75 år har Facebookanvändandet ökat från 49 procent till 56 procent sedan 2013.
Tvitter får man inte heller glömma bort som är en kanal som nås ut till många, för min egen del så har jag inte läst på alls om Tvitter men statistiken säger att det i Sverige finns närmare 650 000 användare då är ca 250 000 av dem dagliga användare.
Så kommer vi till forum och bloggar. De flesta gör ganska bra researsch innan ett kommande inköp både privat och till företaget. Först söker man varan, vad gör man då jo man “googlar” oftast, sen kollar man betyg, referenser och kommentarer eller annan historik, sen gör man en prissökning, sen ser man över vart och hur man kan köpa sin önskade produkt. Här har man alla möjligheter att direkt exponeras till “rätt” personer/målgrupp. Stegen är enkla och oftast desamma. Håll Er/dig i rätt forum.
Och till helt vanliga bloggar, utan begränsning i utrymmet, läses av 40 procent av internetanvändarna. Så har det sett ut under många år. Till viss del domineras den fortfarande av kvinnor men åldersgruppen har gått upp liksom följarna. Och ser vi lite närmare hittar vi förändringar bland de yngsta upp till 25 år. Nu har bloggvärlden blivit bredare när den inte längre domineras av unga kvinnor mellan 12-20 år, bloggvärlden har blivit lite mer vuxen, bloggarna äldre med mer tydliga och klara inriktningar och stadiga innehåll i sina bloggar. Att ha inflytande på 40% av alla nätsurfande i Sverige är riktigt bra och öppnar dörrar för nya möjligheter som inte funnits tidigare, detta är det nya sättet att synas på. Fler än du tror läser ju bloggar och googlar sig åter igen fram med rätt sökord efter kanske kommentarer, betyg och andras erfarenheter av deras snart inköpta produkt.
Så på rätt forum, med bloggar och i social media kan man enkelt och på väldigt kort tid nå ut till just rätt målgrupp. Ett exempel att ta är klockmärket Daniel Wellington som man ser överallt men ingenstans och som på kort tid byggt upp ett imperium. Med andra ord behöver man lägga upp en bra, realistisk och snygg affärsstrategi för att få sitt företag att synas.
Så vilka är Er målgrupp? Vart hittar ni dem? Vart är det allra strategiskt bäst för Ert företag att synas?
Planera FÖRST och agera SEN! “Tänk globalt men börja lokalt” som man brukar säga.
Lycka till!