Maximera din tid….
Jag är en person som gillar att ha som man säger -“många järn i elden” samtidigt, “många bollar i luften”, ja ni förstår nog vad jag menar.
Att ha mycket på gång samtidigt gör livet värt att leva, tycker jag. För mig är det viktigt att göra sådant jag tycker om, jag är ganska bra att välja bort sådant jag inte gillar. Jag skulle tex aldrig kunna stanna kvar på ett jobb som inte känns utvecklande, roligt eller givande, samma sak gäller nog även privatlivet, skulle inte stanna i en relation som inte är bra heller för den delen.
Hur som helst så vill ju få ut så mycket av livet och tiden man har som möjligt. Jag älskar att vara hemma och mysa med familjen framför en film i soffan men inte hur länge som helst.
Även nu som ganska nybliven mamma så valde jag att börja jobba ganska snabbt igen vissa dagar i veckan, jag har nog varit aktiv på jobbet i den mån jag kunnat hela tiden, har dessutom haft min son med mig på alla ledningsgruppmöten sen han var nyfödd, jag gillar att ha koll helt enkelt och vara uppdaterade om vad som händer och dessutom vara en del i utvecklingen, det var ju det jag tackade ja till när jag tog jobbet. Att komma tillbaka ca ett år senare till en “ny” arbetsplats efter en lång mammaledighet är jag inte intresserad av.
För en sak är klar, vi har alla blivit rättvist fördelade med tiden, alla har fått exakt lika många timmar per dygn att ta till vara på. Men varför hinner en del personer med mer än andra?
Hur gör man då när man behöver maximera sin tid mer?
Sprang på denna artikel och vill gärna dela tipsen, låter ganska logiskt.
“5 tips för att få mer gjort på mindre tid
Psykologen Mattias Strandberg lär dig bli en toppresterare – och hur du hinner med fler saker på mindre tid.
Vi har alla träffat den där personen som utöver sitt heltidsarbete hinner med att driva en blogg, plugga extra på universitetet, driva projekt som innefattar hundratals andra människor, ha ett rent, välstädat och smakfullt inrett hem, lagar all mat från grunden, sover åtta timmar varje natt och dessutom alltid har tid att ses för att hjälpa sina vänner och bekanta även om de bor i andra delar av landet. Hur kommer det sig att de får så mycket mer gjort på samma antal timmar som du?
Psykologen Mattias Strandberg på Dagensanalys.se ger här sina fem bästa tips för att du ska kunna få mer gjort på mindre tid.
1. Ge 100% i det du gör just nu
Var närvarande i stunden och ge allt du har. Allt för ofta tänker man sig att man behöver ”spara” energi till annat. Tänkandet är förståeligt, men dessvärre felaktigt. Sanningen är den att när du lägger full energi på en uppgift kommer du fortare framåt med uppgiften. När du snabbt ser resultat så får du mer energi, och klarar av uppgiften ännu snabbare. Mycket energi ger därför mer energi i längden, och när en uppgift är avklarad blir du sugen på att klara av ytterligare uppgifter.
2. Undvik störningsmoment
Allt för ofta blir vi störda av vänner och kollegor som bara vill fråga något eller vill stämma av en sak. Problemet med detta är att det tar i snitt 20-25 minuter att komma in i ett fokuserat ”flow”. När detta flow bryts, tar det alltså lika lång tid att komma tillbaka in i det. Så den där snabba frågan som du så gärna besvarar tar i realiteten nästan en halvtimme av ditt fokuserade arbete.
Överväg att sätta upp en ”stör ej”-skylt vid ditt bord när du jobbar på ett viktigt projekt. Du kan även be dina kollegor att maila istället för att komma och fråga dig. Då kan du själv styra när du vill ta tag i frågan.
3. Jobba med Unitasking
I många år regerade devisen ”multitasking” som det bästa sättet att få mycket gjort. Många studier har dock visat att det faktiskt tar längre tid att arbeta med flera saker samtidigt än om du hade löst uppgifterna en och en. Anledningen är densamma som i punkten ovan, det tar helt enkelt ganska lång tid att komma in i ett flow där arbetet flyter på.
När du byter uppgift måste du hjärnan fokusera om och försöka skapa nytt flow. Om du ska utföra tre uppgifter så gör ställtiden när du multitaskar att det tar ungefär 2-3 gånger så lång tid som om du istället gjort uppgifterna fokuserat och efter varandra. Så den nya modellen är unitasking, att arbeta med en sak i taget.
4. Få utlopp för negativa känslor
Varje dag stöter du på situationer som gör dig arg, upprörd, frustrerad och besviken. Om du bara stoppar undan dessa känslor kommer de dels ligga och gnaga på dig och dels ta fokus från de uppgifter du behöver utföra. Hitta en metod som gör att du kan få utlopp för dessa negativa känslor.
Några metoder som toppresterare använder är att gå och träna, meditera, skriva dagbok, prata med en psykolog eller att umgås med vänner och familj. Du vet att du hittat rätt metod när du känner dig lättad och får en känsla av lugn och ro av aktiviteten.
5. Umgås med toppresterare
Det finns två saker som påverkar oss mer än annat. Sakerna vi läser och personerna vi umgås med. Att läsa om en annan persons prestation påverkar oss mer än när vi ser ett tv-program eller lyssnar på radio. Anledningen är att när vi läser så är det vår egen inre röst som vi hör, och vi lyssnar mer på vår inre röst än på andra. Att umgås med toppresterare är däremot mest effektivt, eftersom du då får möjlighet att dela dina tankar och åsikter med dessa. Du sätts i ett sammanhang där du både kan ge och få inspiration och energi.
Fundera på vilka personer i din omgivning som du verkligen ser upp till och försök att spendera mer tid med de personerna. Du kanske har någon person som du inte vågat ta kontakt med för att de är så bra? Jag kan nästan lova att de uppskattar om du tar kontakt och frågar om de skulle ha tid att ses över en lunch. Du ska givetvis inte negligera dina befintliga bekanta, men försök att spendera majoriteten av din tid med personer som har det du vill ha.
Avslutningsvis måste du komma ihåg att den bild du har av andra sannolikt inte är den bild som de har av sig själva. De är också vanliga människor som brottas med samma problem som du, att försöka få vardagspusslet att gå ihop på ett bra sätt. Det finns sannolikt personer som ser upp till dig på samma sätt som du ser upp till andra. Det är, tyvärr, mycket lättare att se vad andra har än vad man själv har.”