Lördagsprofilen
Pontus Frithiofs framgångsrecept
Kock, Krögare och Entreprenör. Han blev Kökschef som 24-åring och tog tre år senare över den väletablerade krogen Eriks, döpte om den till Pontus in the Green House och blev året efter utsedd till Sveriges Bästa Restaurang och Årets Affärskrog. Sedan dess har affärerna fortsatt att gå bra för Pontus Frithiof och idag personifierar han den nya generationens restaurangentreprenörer.
Det är tydligt att Pontus brinner för det han gör. Han älskar att bygga bolag, att erbjuda något nytt och annorlunda, att våga utmana. Pontus är präglad av den gamla skolans Jan Stenbeck, Erik Lallerstedt och Leif Mannerström men har även en annan sida, uppstickarens. Han ser sig själv som något av en rebell i en traditionell bransch som enligt honom behöver förändras.
Det lyser i din blick när vi pratar företagande, service och ledarskap, hur kommer det sig?
Min drivkraft ligger primärt inte i att tjäna de stora pengarna utan att påverka och utveckla branschen. Restaurangbranschen är väldigt traditionell och utvecklingen hålls till stor del tillbaka av folk som inte gillar förändring. Jag vill bidra till att den utvecklas genom just att bygga ett framtidsorienterat företag där ledarskapet är extremt viktigt för att i slutändan ge den bästa kundupplevelsen.
”Jag blev hånad av fler i branschen för initiativet #Kocktjejerpågång som syftade till att få in fler kvinnliga kocktjejer i restaurangköken. De står för en manskultur som jag inte skriver under på”.
Att låta sig inspireras från andra branscher, konsekvent jobba med förbättringar och hela tiden konceptutveckla är några av de saker som han lyfter fram som framgångsfaktorer.
Vi inom Pontus Group ska inte fungera som ordermottagare utan vara de som driver utvecklingen och aldrig sluta innovera. Bland annat var vi först i Sverige med att ha en prisdifferentiering i tid, likt det som är standard i rese- och hotellbranschen.
Vad innebär bra service för dig?
Service betyder mer än att bara få maten i tid för oss, det präglar hela verksamheten. För några veckor sen ringde en förtvivlad kund som skulle ha ett event för 150 gäster på Karolinska när brandlarmet utlöstes 1,5 timme innan middagen skulle börja och de fick inte stopp på det. Ett par samtal senare hade vi ordnat med ny lokal, pekat om cateringen och personalen och kunde leverera ett riktigt bra event. Det finns ingen annan firma som ordnar det en lördagseftermiddag och det är ingen tvekan om vem de ringer nästa gång! Det är service på riktigt och det är en stor del av vad som driver mig.
”Med Pontus in the Green House var ambitionen att bli erkänd för att servera Sveriges bästa mat, idag består vår framgång till 75 % av svårslagen servicenivå.”
Jag gillar att tänka nytt, testa nya idéer och är inte rädd för att prova någonting egentligen. Man måste våga och det präglar till stor del hur vi bygger verksamheten. Men man måste också vara beredd på att misslyckas, det kan ta ett par försök innan du hittar ett koncept som fungerar.
Hur arbetar du med dig egen kompetensutveckling som entreprenör?
Jag har en bra självinsikt vilket innebär att jag är mycket medveten om mina dåliga sidor så jag kan jobba på de. På det sättet blir begränsningar en tillgång. Jag går till en mental coach, läser mycket böcker på ämnet personlig utveckling och går utbildningar i ledarskap, ekonomi och annat som utvecklar mig.
Vi pratar om vikten av att ha förebilder och Pontus lyfter fram två personer som inspirerar honom mycket: Jan Stenbeck och Sven Hagströmer. Både Jan och Sven är enorma förebilder som entreprenörer när det kommer till att bygga bolag, vikten av att synas, att konceptualisera och konsekvent arbeta med kundnöjdhet. Att tänka annorlunda och våga misslyckas på vägen. Jan vågade ju utmana monopol, vilket på ett sätt även jag försöker att göra. Svens arbete med Avanza är fantastiskt, hur de syns, profilerar sig och jobbar med kundnöjdhet, det har vi försökt ta lärdom av i min verksamhet.
Du har ju valt att sätta ditt namn på verksamheten, vad har det inneburit?
Det var egentligen Jan som från början tyckte att vi skulle kalla det Pontus in the Green House, delvis var det en egogrej och delvis fantasilöshet. Första tiden tyckte jag att det var det svårt att säga sitt eget förnamn hela tiden men numera betyder det olika saker för mig. Varumärket Pontus är ett koncept som innebär att gästerna alltid kan förvänta sig mitt helhjärtade engagemang.
Idag får vi flera förfrågningar i veckan på nyetableringar, till stor del på grund av vårt varumärke. Med Pontus vet man att man får kvalité och fastighetsägarna vet vilka stora värden det skapar. De som inte har sitt namn blir heller inte uppvaktade på samma sätt.
Vilka är dina tre bästa tips som chef?
Ett, kommunikation är jätteviktigt. Du måste vara tydlig, ha en vision och ett koncept som folk kan köpa. Två, feedback. Du måste kunna ge både ris och ros och även som chef vara öppen för feedback från medarbetarna. Och tre, lägg tid och energi på att coacha dina chefer så att de i sin tur kan göra ett bra jobb mot sina underställda.
” jag sticker inte under stolen med att jag också gör detta för att tjäna mycket pengar”
Vad är det mest utmanande i din roll idag?
En av de mycket svåra sakerna är att säga upp uppskattade medarbetare, vilket tyvärr är nödvändigt ibland. Jag var tvungen att säga upp en person som vi arbetat med i över tio år för ett tag sen, det var riktigt tungt och bland det värsta jag varit med om!
“Däremot att säga upp någon som gör ett dåligt jobb rör mig inte ryggen”
En annan evig kamp är att veta vad som ska delegeras och vad man ska göra själv. Jag tycker det är väldigt tillfredställande att göra allt men som chef är det inte effektivt. Som chef måste man vara tydlig men samtidigt inte stå i vägen för att medarbetarna ska kunna göra ett bra jobb. Jag tror det bästa är kombinationen av att ha en diktatur och en demokrati.
Text och bild: Interim Search