Plantations dubbellagrade årgångsrom från Trinidad
Lagom till försommaren kommer Plantation Trinidad in i Systembolagets ordinarie sortiment. Den nya rommen från Trinidad har en lite annorlunda stil och kliver in mitt emellan populära Grande Reserve och 20th Anniversary XO i både pris och flaskform och kompletterar därför Plantation-familjen på ett spännande sätt.
Det ökade intresset för mörk rom märks tydligt i Systembolagets försäljningsstatisitk och många är nyfikna på att prova nyheter. Det senaste exemplet är Plantation Trinidad, som nu tas in i ordinarie butikssortiment. Detta är en robustare rom som med sin aningen rökigare och lite rivigare ton är ett gott alterntiv till whisky.
Plantation Trinidad har en stor, komplex, lätt rökig doft av ekfat och rostade nötter, karamell och vanilj. Här finner man en fyllig, balanserad, lätt eldig smak med inslag av vanilj, örter och arrak i en stil som fint kompletterar den befintliga rangen med Plantation XO 20th Anniversary och Plantation Grande Reserve.
För den som vill provsmaka, så finns Plantation Trinidad representerad på En öl & whiskymässa, Svenska mässan i Göteborg 22-23 april. Här finns möjlighet att prova Plantation Trinidad samt alla andra goda romsorter från Plantation.
Fakta Plantation Trinidad
Mörk årgångsrom. Ursprung: Trinidad, slutlagrad i Frankrike | Producent: Plantation Rum | Lagrad på bourbonfat och cognacsfat | Vol: 70cl | Alk.vol: 42% | Förpackning: 70cl | Art.nr: 87333 | Pris: 411kr | Ordinarie sortimentet på Systembolaget från 1 juni.
Dubbellagringen – Plantations signum
Från den västindiska ön Trinidad kommer Plantation Trinidad som efter en kortare jäsning destilleras på kolonnpanna. Plantations signum är dubbellagring och Trinidad har lagrats på noga selekterade bourbonfat i cirka nio år innan den lagras ytterligare ett par år på cognacsfat i Frankrike.
Plantations histroria började när Alexandre Gabriel, ägaren till Maison Ferrand, för många år sedan kom över några äldre fat med rom av varierande ursprung. Den extraordinära komplexiteten och mognaden som rommen visade efter några års lagring, gjorde Alexandre nyfiken på att lära sig mer om skillnaden mellan olika regioner och “terroir”. Alexandre började buteljera rom med geografisk ursprungsbeteckning och årgång. Varumärket Plantation Rum var fött.