
Cuba Cola – Sveriges första cola, uppdaterad smak och ny design

Cuba Cola lanserades 1953 och var den första coladrycken att säljas i Sverige. Nu vill Spendrups tillföra nygamla bubblor till de svenska läskhyllorna genom att re-lansera kultdrycken med uppdaterat recept och helt ny design.
Snart kommer en stor dos svensk nostalgi med uppstickarmentalitet till läskhyllorna. Spendrups har köpt varumärket Cuba Cola med ambitionen att skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter. Genom en ny design inspirerad från Cuba Colas storhetstid under 1950-talet vill Spendrups förmedla en känsla av en uppstickare med ett modernt uttryck. Den klassiska läsken med rötter i Malmö har alltid förknippats med sin unika smak – en smak som Spendrups nu utvecklat och förfinat med ett uppdaterat recept.
– Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner tillvarumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, säger Anna-Stina Hallberg, Marknadschef Spendrups.
Cola-smaken är den största smaken inom läskkategorin och står för över 60 procent av all volym i Sverige. Tillväxtentakten inom läsk är främst drivet av sockerfria alternativ som nu står för mer än 40 procent av den totala försäljningen. Därför lanseras även Cola Cuba Zero, en sockerfri variant på originalet.