Alla vill ha äran men ingen vill göra jobbet!
Bara en liten tanke. Är det inte intressant hur alla vill nå framgång men inte alla är villiga att göra grovjobbet som oftast krävs för att komma dit, då syftar jag på hårt och oglamouröst arbete i form av extremt många arbetsuppgifter, överdrivet långa dagar och att man kanske inte ser nöjet i varenda uppgift men det leder någonstans i slutändan.
Det finns nog inget jobb som är så ouppskattat som att vara chef tex men det finns säkert inget mer uppskattat jobb än att vara just chef om man gör sitt jobb bra, visar bra resultat, är handlingsfull och jobbar hårt. Vad väldigt få personer verkar förstår är att man har en massa krav på sig som chef uppifrån, saker och ting ligger på ens ansvar man får ofta står till svars för andras agerande. Därmed ställs kraven också nedåt i organisationen då man vill få vilsken rörelse som helst att rulla, det är det jobbet går ut på. När något inte funkar ligger det på chefens ansvar att få det att funka och att kanske därmed också ta bort svagaste länken, inte alltid uppskattat men ett måste. Som chef ställs man ofta inför väldigt många måsten men det ingår i jobbet, därmed kommer också lönen, eventuella jobbiga arbetstider och viss status.
Tex världens mest eftertraktade jobb är också världens farligaste jobb, nämligen jobbet som USA president. Ska vi vara ärliga vem vill inte bo i Vita huset några år, vem vill inte ha en högljudd introduktion innan man går in i ett rum, vem vill inte att dessutom hela rummet på hundratals eller tusentals personer ställer sig upp för din skull, vem vill inte ha privatchaufför, alltid polistransport så att man aldrig hamnar i rusningstrafik, fördelarna är som sagt många men vem fasiken vill åta sig jobbet i sig? (Ja, förutom Hilary och Donald förståss) Med denna titel tiilkommer väldigt mycket hårt arbete, väldigt lite privatliv, man blir väldigt utsatt, man lever ständigt under hot och förutom detta så skulle jag kunna radda upp ett hundratal oglamourösa punkter som kommer med jobbet. Sanningen är faktiskt att hela 10% av USAs föregående presidenter blivit mördade, tänk dig hela 10% och trots detta så är det en av världens mest eftertraktade titel (?)
Åter till poängen, i höga positioner kan man som sagt sällan göra alla nöjda men man måste göra sitt jobb och med dina arbetsuppgifter så kommer kanske en del inte att hålla med dig i dina beslut och det är något man måste lära sig leva med, du innehar ju en viss kompetens som gjorde att du fick jobbet från början så lita på magkänslan. Man varken kan eller bör vara alla till lags, att en del kommer vara sura, en del avundsjuka, en del kan komma att snacka skit och beklaga sig för andra, det är en del av charmen med att vara chef ibland. Men för din egen skull se till aTT alltid hålla dina ord, inte lova för mycket, vara rättvis, hålla högt i tak och inkludera dina anställda i utveckligen då ska du se att du får med dig många på samma bana som du, då kan det rulla på bättre och ditt arbete blir enklare än du tror. Och innan du siktar alltför högt tänk först igenom vad du är beredd att satsa och kanske förlora och innan du börjar styra se till att du vet vilken sorts ledning du vill/behöver ge, på vilket sätt och vilken stämning du vill ha. Du blir anställd som chef men försök vara en ledare istället för chef och försök att bli någons förebild då är du på rätt spår.
Lycka till!