Dags för ledarskapsfrukost
Mitt kanske alltför internationella ledarskap, bra eller dåligt?
Åter igen får jag möjligheten att börja dagen med en stor god frukostbuffé.
Svensk-tyska handelskammaren bjöd på morgonen in till en ledarskapsfrukost i Stockholm med en föreläsning om svenskt och tysk ledarskap, vad är bäst?
Väldigt intressant föreläsning om skillnaden mellan tyskt, svenskt och därmed lite internationellt ledarskap.
Som ni vet har ju Sverige en ganska lugn och tyst ledarskapskultur. En av de tyska ledarna på plats talade hur mycket mer hemtrevligt med både soffor, kuddar, blommor, fikapauser det var i Sverige i jämförelse med Tyskland, något som förvånade honom när han kom hit. Något hans landsmän från andra kontor också ofta påpekade när de varit på besök i Sverige. Svenskarna gav intrycket av att de stressade inte alls och jobbade för lite så därmed gjorde deras företag en undersökning om saken om kom fram till att det faktiskt var den svenska enheten som var mest effektiva på deras företag.
Man har ju länge hört om Sveriges norm att ledarskap är bättre än ett chefskap?! Jantelagen? Kan det bero på att man åter igen inte ska sticka ut för mycket? I andra länder tar oftast cheferna större plats, de leder oftare med hela handen, de står oftast som frontfigur för att visa att de har koll på vad som händer. Bra eller dåligt? De är ju oftas lika produktiva som oss i Sverige. Men i Sverige är vi dock bättre på att peppra och lyfta fram våra medarbetare. Svenskt ledarskap i världen kanske till en början uppfattas som svagt och tyskt ledarskap i Sverige för hårt, är det så helt enkelt att vi kanske är lite känsliga i Sverige? Är det så att vi alltför många gånger kanske tänker lite för våra medarbetares känslor före handling, produktion och mål? Blir vi i längden mer eller mindre produktiva är frågan för vi tillhör ju ockdå den skaran som tar i fler konsulter för både projektledning, försäljning och inom personalfrågor.
Men hur som helst, funderar du på att flytta utomlands för att arbeta?
Vad bör du då tänka på när du jobbar utomlands? Hur förbereder du dig? Här är några tips:
–språket-viktigt speciellt i stora länder Tyskland Frankrike -engelska är inget att rekommendera. Lär du språket om du ska lyckas med ditt ledarskap.
–hitta allierade i företaget-behöver inte vara personer på en högre eller samma nivå.
–kommunikation-var rak, dubbelkolla så du är tydlig, gärna övertydlig.
–var observant och prata mycket med människorna du ska jobba med. Gör dig medveten om vad som är “på gång”, håll koll runt omkring och på kulturen. Med andra ord var väldigt välförberedd både vad gäller om företaget, landet och folket.
Men lär dig också man måste vara försiktig med stereotyper, alla är inte likadana trots allt.
För mitt eget ledarskap så gillar jag raka rör, säg gärna emot och kom med åsikter så bollar vi saker. När man levt nära två kulturer som ofta diskuterar, gapar, ifrågasätter och där ledarna står längst fram och ofta pekar med hela handen så kan man ju kanske notera att det präglat mig genom året och därmed är det ju tur att jag har mitt “svenska jag” som grund också.
Men det är alltid bra att lära sig om olika kulturer och därmed även försöka vara lite lyhörd på vad som funkar bäst där du befinner dig och vad som får människorna du jobbar med att kanske bli mer produktiva.
Men tack
Nåja, nu ska jag ta mitt kanske “internationella” ledarskap (eller borde det kallas “Interkulturell management”?) och jobba på här.
Ha en fin dag.