Vad är tjejens bästa vän nu igen?
I torsdags var det ytterligare ett event på schemat – när den legendariske lyxpantern firade sitt första steg i Skandinavien. I november öppnar Cartier sin flaggskeppsbutik i Stockholm, belägen på Smålandsgatan 8 i Bibliotekstan. Inför öppnandet arrangerades ett storslaget event på Kungliga Operan.
Fina tjejer i garderoben prydda med dessa snygga sjalar!
När dörrarna stängdes startade eventet med två dansare som gjorde entré i trappan. En fin inledning som gjorde att man direkt färdades in i rätt stämning.
Moderator var Emilia de Poret och här samtalar hon med Cartiers President och CEO, Cyrille Vigneron. En väldigt sympatisk man som verkligen förvaltar det franska juvelarvet. Han berättade om tanken bakom öppningen, och nämnde bland annat att de inte ansett att skandinaverna har varit redo för Cartier – förrän nu. Vår lite mer blygsamma framtoning med juveler och smycken här däremot förändrats, och nu är det alltså dags att slå upp portarna den 8 november.
Jag fick några ord med ansvarig för butiken, en mycket trevlig kvinna med intressant bakgrund och nu redo för en återflytt till Stockholm för denna ärofyllda uppgift!
Ett av Cartiers mest kända smycken är krokodilhalsbandet, vilket specialdesignades för skådespelerskan María Félix på 70-talet. Hon gjorde då entré i Cartierbutiken i Paris, med hennes två krokodilungar med sig som förlaga för hur hon ville att halsbandet skulle se ut. Och hon uppmanade dem att: “Skynda er, för de växer snabbt och jag vill ha dem i denna storlek”. Cyrille beskrev halsbandet som lite väl tungt för att bära en hel kväll. Så med större krokodiler hade det nog mest fått stå som inredning.
Förhandsvisning av butiken! Via ett par VR-glasögon fick vi en guidad tur inne i den nya butiken, presenterad av en man som dansar fram i de olika avdelningarna, iförd den eleganta röda kostymen med tillhörande hatt som alla män hade på sig på kvällens event. Mer jobbkostymer åt folket! Den nya butiken kommer för övrigt bli väldigt elegant, luftig och välkomnande.
Efter utställningen och virtual reality-besöket i nya butiken hade terrassen intagit en inbjudande skrud för fortsatt mingel.
Jag slog mig till sist ner intill denna donna, Camilla som jobbar för Premium Magazine. Alltid trevligt med nya bekantskaper. Hon hade själv varit på flera event redan innan detta, så blev en bra paus med lite snack och bubbel på Kungliga Operans terrass.
På frågorna om det var diamanter i påsen? Nej, självfallet inte. Men en fin liten Cartierchampagne.
Läs mer om det historiska eventet (och få bilder ur förhandsvisningen jag fick i mina VR-glasögon) samt ännu mer smyckesinspiration – i min artikel på Allt om Bröllop!